Zoeken

What’s wrong with Employer Branding?

Bijgewerkt op: 7 nov. 2019

Employer Branding helpt je de juiste talenten te strikken!

Employer Branding wint de War on Talent!

Employer Branding zorgt er voor dat je top-of-mind wordt als werkgever!

Employer Branding…


Deze slogans zullen jullie al vaak zijn tegengekomen. Employer Branding is precies het nieuwe witte konijn voor werkgevers en recruiters. Employer Branding doet al je personeelszorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon.



“Employer Branding is trending!”

Dat is het minste dat je kan zeggen. Iedereen doet het. Je kan geen bedrijfsvoorstelling meer lezen zonder dat men spreekt over pizza’s op vrijdag, maandelijkse after work-drinks met de collega’s, … Heel leuk voor de werknemers zelf natuurlijk. Toch blijf ik elke keer op mijn honger zitten.


“Waar is de link met de bedrijfswaarden? Waar wordt de werknemer betrokken bij dit verhaal?” om maar enkele vragen, die automatisch bij mij opkomen, op te sommen.


“Er is vaak geen “echt” Employer Branding-verhaal”

En nu komt het, er is vaak geen “echt” Employer Branding-verhaal. Veel bedrijven benaderen het als een commercieel marketingverhaal. Hoe verkoop ik mij als de beste werkgever in de sector. Men denkt niet na over wie men is als bedrijf, hoe ervaren onze huidige werknemers ons als bedrijf, waarom haken mensen af binnen de organisatie, …

Want daar gaat het in feite over. Als ik aan nieuwe werknemers vraag waarom ze na 6 maanden afhaken, komt vaak dat window dressing-gedoe naar boven. Men begint met goede moed, veel beloftes, … maar na enkele maanden ziet de realiteit er compleet anders uit.


Laat ons wel eerlijk zijn, het zal nooit de ideale wereld zijn voor iedereen. Die bestaat niet. Maar als je Employer Branding niet overeenstemt met je kernwaarden als bedrijf en werkgever, dan ga je in zulke situaties terechtkomen. Employer Branding gaat niet alleen over nieuwe werknemers maar ook over je huidige werknemers. Een huidige werknemer behouden kost minder geld en moeite dan een nieuwe werknemer te recruteren. En met de New Ways of Working die er aan komt, zal dit enkel nog maar in belang toenemen.


Wenst u meer informatie te ontvangen over de visie van Ayes op Employer Branding, contacteer ons vrijblijvend via info@ayes.be

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven