top of page
Zoeken

Ghosting in Recruitment Country!

Ghosting is al een langer gekend fenomeen. Het komt oorspronkelijk uit de wereld van het online daten. Na enkele avonden swipen heb je eindelijk een match met de man of vrouw van je dromen. Er ontstaat een leuke conversatie. En plots is er geen leven meer aan andere kant van het internet universum. Je droompartner is van de aardbodem verdwenen, zonder uitleg, zonder teken van leven, … Hij/zij is een Ghost geworden.


Je kan een recruteringsprocedure ook wel vergelijken met een paringsdans. Daarom is het niet verwonderlijk dat dit fenomeen overgeslagen is naar de wereld van selectie & recrutering.


Het zijn vooral selectie- en HR-verantwoordelijken die als eersten hierover hun beklag deden. Dit zorgde voor onderhuidse frustraties. Daarnaast moesten zij telkenmale de selectieprocedure terug opstarten, campagnes organiseren, … Terwijl het vroeger voornamelijk over hoger opgeleide profielen ging, hoor je nu meer en meer dat het bij alle type profielen voorkomt.


Zoals bij elk verhaal heb je 2 partijen. Kandidaten klagen ook steeds meer over Ghosting bij de Selectie/HR-verantwoordelijken. Vaak gehoorde opmerkingen zijn:


  • Onbeantwoorde emails

  • Niet terugbellen

  • Niet nakomen van gemaakte afspraken

  • Vragen over persoonlijke feedback niet beantwoorden


Vanaf dat er een moeilijke boodschap gegeven moet worden, verdwijnt precies een deel van de Selectie/HR-verantwoordelijke van de aardbodem. Dit fenomeen kom je zowel tegen in grote, gereputeerde organisaties als KMO’s.


De pot verwijt de ketel is hier een perfect passende metafoor. Echter onderschatten Selectie/HR-verantwoordelijken de impact van Ghosting-gedrag. Dit draagt verder bij de mentaliteit van “Job as a Service”. Het zal je een negatief image geven als werkgever, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om de juiste profielen aan te trekken.

Bedrijven die transparant, tijdig en persoonlijk communiceren met hun potentiële kandidaten als positief worden. Sollicitanten zullen zelfs, zelfs bij een niet-aanwerving, het bedrijf aanraden bij andere mogelijke kandidaten.


Wens je vrijblijvend meer informatie over recruteringscommunicatie, employer branding en candidate journey’s te ontvangen, contacteer ons via info@ayes.be

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page